BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

20 June, 2010

Orientasi PDT Batch 5 10/12

Alhamdulillah...akhirnya tamat sudah orientasi PDT batch kelima sessi 10/12 yg telah berlansung selama seminggu mulai 14 jun 2010 hinggalah 18 jun 2010...


Jumlah pelajar tahun ini agak berkurangan dari tahun sebelumnya...setakat yang aku tahu hampir 250 orang...tetapi kini tidak pasti jumlah sebenar kerana agak ramai pelajar PST yang memohon untuk masuk ke PST...tidak kisah lah PST ke PDT ke...janji hasrat mereka adalah untuk belajar...

Tahun ini adalah tahun kedua aku menjadi fasilitator orientasi...erti kata lain fasilitator tahun kedua di kmpp...dah lama aku tinggalkan urusan fasi ni sejak jadi ketua fasi di sekolah dulu...takut sebenarnya jadi fasi ni...takut perangai lama kembali...tapi mungkin sebab sayangnya aku dekat PDT ni membuatkan aku boleh kawal perasaan aku...lagipun aku tidak pegang jawatan penting...sekadar budak PA dan fasi kelas...jadi...aku boleh kawal lah sedikit...

Selama menjadi fasi...tanggungjawab aku adalah untuk menjaga mereka dibawah jagaan aku...ditambah pula aku memang nak jaga budak2 PDT ni...dah PDT memang sebati dengan jiwa aku...tambahan lagi aku nak yang terbaik untuk PDT...tidak kisah lah sama ada orang sedar atau tidak perasaan aku terhadap pdt ni...yang penting aku sayang pdt...berkorban untuk pdt...

Namun aku rasakan agak berlainan pdt tahun ini...perasaan yang tidak selesa aku rasakan...sejak awal2 lagi aku rasa seperti ada yang tidak kena..dan akhirnya ianya betul2 terjadi...hmmm...

Dalam minggu orientasi sudah ada masalah daripada pdt sendiri...disebabkan perangai segelintir pelajar..yang bagi aku memang tidak elok pun...dah membuatkan encik tajuddin naik angin...kali ini...aku memang tidak boleh nak bangkang apa2...dah memang salah budak2 2..sedih sangat bila benda ni terjadi...aku boleh berlakon seperti tidak ada apa2 yang terjadi waktu 2...tapi..dalam hati aku siapa yang tahu...aku dah lalui macam2 pengalaman menjadi pdt...aku kalau boleh tidak mahu apa2 yang buruk terjadi kepada budak2 pdt...paling penting aku tidak mahu sekelumit pun nama pdt diburukkan...tapi..semuanya 2 hanyalah harapan aku...yang pasti nama pdt tahun ni sudah tercalar sedikit...walaupun sedikit tapi cukup buat aku risau...

Malah...ada segelintir pdt batch 4 yang tahu perkara ni juga melahirkan perasaan risau mereka...dan kalau perkara ini diceritakan kepada semua batch...mesti perkara yang sama juga berlaku...siapa yang betul2 sayangkan pdt mesti ada perasaan yang sama seperti aku...hmmm...

Apa yang boleh aku buat...aku sekarang hanya berharap kepada pdt batch 4 yang sekarang menjadi PST untuk jaga mereka...dan yang paling aku harapkan adalah PDT yang telah berjaya menjadi jawatankuasa perwakilan pelajar (JPP)...harap mereka dapat menjaga mereka pdt batch 5...

Aku sudah berpesan kepada anak2 buah aku df1p1 supaya jaga nama baik pdt...harapan aku begitulah..tetapi kalau mereka tidak mampu aku redha juga...

Selama dua tahun berturut-turut aku dapat jaga df1p1...tidak pasti disengajakan atau tidak...tetapi itulah realitinya...tempat LDK yang sama...praktikum yg sama tetapi mentor berlainan...tahun ini mentor adalah Pn. Mawarni...cikgu BI...ok jugalah mentor ini...cikgu baru..aku pun tidak kenal...

Apa pun yang berlaku...aku harapkan yang terbaik dari pdt kali ini...aku tetap akan jaga mereka walaupun suka atau tidak...yang pasti aku ikhlas bantu mereka...tidak harapkan apa2 pun...

Kepada semua pdt...doakan yang terbaik utk semua...

1 comments:

GEMBALA SUARA said...

ayat gadis2 sial....